Fernando López Lage

La Memoria Involuntaria / The Involuntary Memory

Inventario de 18 libros del archivo personal del artista / Inventory of 18 books from the personal archive of the artist

SOBRE EL PROYECTO

El proyecto se construye a partir de un archivo de imágenes que surgen de la memoria involuntaria y a partir de una colección viva de libros inventariados que configuran un espectro de intuiciones que van más allá de los textos que se encuentran dentro. Ambos configuran en su combinación una especie de objeto auratico. Cada uno es al cabo una pintura que genera la distancia de la lejanía. Las pinturas están en la primera página de cada libro y son inaccesibles hasta hacer público el archivo. Los títulos fueron elegidos entre muchos y contemplan el potencial de la intertextualidad. La serie conforma una arqueología personal, una aproximación dialéctica a la relación de las cosas pasadas con su lugar. La idea es también abordar el planteo de limitacion-ilimitacion y la trascendencia. La historia del arte indica que la conciencia de mortalidad y la trascendencia vinieron al mundo de la mano del arte. El arte morirá cuando la muerte pase al olvido o deje de interesar (Zygmund Baumann, Arte líquido).

ABOUT THE PROJECT

The project builds on an image archive that arises from involuntary memory and from a living collection of inventoried books that make up a spectrum of insights that go beyond the texts found inside. In combination constitute a kind of aural object. Each one conducts a painting that generates the two distances. The paintings are on the first page each book and are inaccessible to publishing. The titles were chosen among many and contemplate the potential of intertextuality. The series confronts a personal archaeology, a dialectical approach to the relationship of things passed. The idea is to also address the idea of limitation-limitlessness and transcendence. Art history indicates that awareness of death and transcendence came to world at the hand of art. Art will die when death passes into oblivion or it stops taking interest in people. (Zygmund Baumann, liquid art).

SOBRE EL ARTISTA

Artista y director de la Fundación de Arte Contemporáneo (FAC ) donde desarrolla tareas como docente y curador. Desde 1987 participa en muestras individuales y colectivas en Uruguay y el exterior. Entre las individuales se destacan: Obra reciente , Museo Nacional de Artes Visuales Sala 5, 2014. Galería del Paseo, Manantiales, Maldonado, 2013. Pinturas recientes, SOA Galería, Montevideo, 2012. Boomerang , Alianza Francesa de Montevideo, 2009. El archivo del Monitor Plástico , Centro de Exposiciones Subte, Montevideo, 2012. New visions , Couturier Gallery, Los Ángeles, Estados Unidos, 2012. Artista en comisión del Centro Cultural de España para elaborar un proyecto de la fachada del edificio e intervención edilicia para el piso de la mediateca, Montevideo, 2005. Barras paralelas , Centro Municipal de Exposiciones Subte, Montevideo, 2001. Biblia pauperum , Colección Engelman Ost, Montevideo, 1997. La venganza del hombre tóxico, Alianza Cultural Uruguay-Estados Unidos, Montevideo, 1997. Circus , Linda Moore Gallery, San Diego, Estados Unidos, 1994. Mia Gallery, Seatlle, Estados Unidos, 1991. Linda Moore Gallery, San Diego, Estados Unidos, 1991. Costuras del corazón , Centro de Exposiciones de la Intendencia Municipal de Montevideo, 1990.

Entre las colectivas se destacan: Identidad y Banalidad, Centro Cultural de España, Montevideo, 2000. Rampa, Feria del Libro y el Grabado (la obra integra el envío uruguayo de Art from Uruguay at the Union Station, Washington, D. C., Estados Unidos, 2000.) Participa en ferias internacionales de arte: Los Ángeles, Chicago, ArteBA, Estocolmo, ARCO . En 1992 participa en la muestra Erótica, en la Galería Ambrosino en Coral Gables, Miami, Estados Unidos. En 1995 beca Studio Camnitzer en Lucca, Italia.

En Uruguay, recibió numerosos premios en concursos de arte. En 1996 obtiene la MID AMERICAN ART ALLIANCE y la USIA (New York, Los Angeles, New Orleans, Chicago, San Francisco, Texas, Washington, México). Residencia de artista en la Universidad de Texas, donde expone en el Fox Fine Art (El Paso, Texas, Estados Unidos). Es invitado por la Asociación Internacional de Críticos de Arte para integrar el envío a la Bienal de Pintura de Cuenca, Ecuador, donde obtiene el premio Le Parc al mejor pintor latinoamericano menor de 35 años, en 1989. Es invitado a la Bienal de La Habana en 1992 y nuevamente, a la Bienal de Pintura de Cuenca, Ecuador, por el comité organizador, en 1994. En 2007 participa en la Bienal del Mercosur, «Conversas». Docente en la Tecnicatura en Gestión Cultural de la Fundación Itaú.

Fue jurado en la categoría Artes Visuales de los Fondos Concursables del MEC , en 2011. Entre sus curadurías se destacan: CP 2003 , de Clemente Padín, en el Centro Municipal de Exposiciones Subte; Living en 5 tonos , de Jacqueline Lacasa, en Colección Engelman Ost; Vislumbres , de Marcelo Brodsky, en lñ .a Fundación de Arte Contemporáneo; Invisible I, II, III y IV , en el Centro Cultural de España, Montevideo; Colección Engelman Ost; Molino de Pérez y Centro Cultural de España, Lima, Perú. Coeditor de Magazine in situ , edición 3; Caballo de Troya , de Carlos Barea, en el Museo Nacional de Artes Visuales; Pliegues , de Margaret Whyte, en el Centro Municipal de Exposiciones Subte, Montevideo.

www.fernandolopezlage.com

ABOUT THE ARTIST

Artist and director of the Foundation for Contemporary Art (FAC) Fernando López Lage develops tasks as a teacher and curator. Since 1987 he has participated in solo and group exhibitions in Uruguay and abroad. Among the individual are: Recent Work, National Museum of Visual Arts Room 5, 2014. Gallery Walk, Springs, Maldonado, 2013 Recent Paintings, SOA Gallery, Montevideo, 2012. Boomerang, Alliance Française de Montevideo, 2009. The file Monitor Plastic Exhibition Center Subway, Montevideo, 2012. New visions, Couturier Gallery, Los Angeles, USA, 2012. Artist in committee of the Cultural Center of Spain to draft a building facade and intervention on the media/library floor, Montevideo, 2005. Parallel Bars, Municipal Exhibition Center Subway, Montevideo, 2001. Bible pauperum, Engelman Ost Collection, Montevideo, 1997. Toxic Revenge man, Alianza Cultural Uruguay-United States, Montevideo, 1997. Circus Linda Moore Gallery, San Diego, United States, 1994. Mia Gallery, Seatlle, United States, 1991. Linda Moore Gallery, San Diego, United States, 1991. seams heart, Exhibition Centre of the Municipality of Montevideo, 1990.

Group exhibitions: Identity and Banality, Cultural Center of Spain, Montevideo, 2000. Rampa, Book Fair and Engraving (the work includes shipping Uruguayan Art from Uruguay at the Union Station, Washington, DC, USA, 2000).
International art fairs: Los Angeles, Chicago, ArteBA, Stockholm, ARCO. In 1992 participates in Erotic shows in the Ambrosino Gallery in Coral Gables, Miami, United States. In 1995 scholarship Studio Camnitzer in Lucca, Italy.

In Uruguay, Lage received numerous awards in art competitions. In 1996 he obtained the MID AMERICAN ART ALLIANCE and the USIA (New York, Los Angeles, New Orleans, Chicago, San Francisco, Texas, Washington, Mexico). Artist residency at the University of Texas, where he exhibited in the Fox Fine Art (El Paso, Texas, United States). He is invited by the International Association of Art Critics to integrate delivery Painting Biennial of Cuenca, Ecuador, where he won the Le Parc award for best retail Latin American painter aged 35, in 1989. He was invited to the Havana Biennial in 1992 and again at the Biennial of Painting in Cuenca, Ecuador, by the organizing committee in 1994. In 2007 participates in the Mercosul Biennial, "Conversations". Professor at the technician in Itaú Cultural Management Foundation.

Lage was sworn in the Visual Arts category at the MEC Grant Funds in 2011. Among its curators are: CP 2003, Clemente Padin, the Municipal Center Exhibitions Subway; Living in 5 tones, Jacqueline Lacasa in Engelman Ost Collection; Glimpses of Marcelo Brodsky, LN .a Foundation for Contemporary Art; Invisible I, II, III and IV, at the Cultural Center of Spain, Montevideo; Engelman Ost Collection; Molino de Pérez and Spain Cultural Center, Lima, Peru. Coeditor of Magazine in situ, 3rd Edition; Trojan Horse, Carlos Barea at the National Museum of Visual Arts; Folds, Margaret Whyte, in the Municipal Exhibition Center Subway, Montevideo.

www.fernandolopezlage.com